FOTOGALÉRIA: Replika rímskej lode Danuvina Alacris úspešne zakotvila v Iži
Vo včerajších poobedných hodinách nastalo úspešné zakotvenie repliky rímskej lode typu „Lusoria“ na pobreží Dunaja pri obci Iža. Loď s názvom Danuvina Alacris sa zastavila v rámci svojej plavby po Dunaji až do Čierneho mora, pričom sa postarala nie len o jedinečný historický a neopakovateľný zážitok ale vďaka jej príchodu sa mohli návštevníci preniesť aj do čias rímskej ríše.
Verná kópia antickej lode s 30-člennou posádkou zakotvila v Iži v poobedných hodinách. Slávnostného privítania sa zúčastnil starosta obce Iža – Domin István, riaditeľ Podunajského múzea v Komárne – Jozef Csütörtöky, Tibor Csenger – podpredseda Nitrianskeho samosprávneho kraja, generálny riaditeľ Pamiatkového úradu SR – Pavol Ižvolt a ďalší predstavitelia inštitúcií, ktoré zohrali významnú úlohu pri realizácii projektu.
„Vďaka medzinárodnému projektu Interreg Living Danube Limes sme dostali ďalšiu príležitosť prezentácie našej kultúry širokej verejnosti,“ povedal o projekte starosta István Domin. Ministerka kultúry sa akcie nemohla zúčastniť, ale príhovoru sa ujal aj Pavol Ižvolt. „Vďaka obci Iža, samospráve a múzeu v Komárne má táto lokalita svoje krásne múzeum a veríme, že v budúcnosti sa podarí zabezpečiť dôstojnú prezentáciu samotnej lokality,“ povedal riaditeľ Pamiatkového úradu SR.
Obec Iža je z historického hľadiska významná, nakoľko v jej tesnej blízkosti ležia pozostatky rímskeho legionárskeho tábora Kelemantia, ktorý bol v roku 2020 nominovaný a následne zapísaný na zoznam svetového kultúrneho dedičstva UNESCO ako časť hranice rímskej ríše, tzv. Limes Romanus.
Súčasťou programu boli antické tance, legionárske cvičenia, gladiátorské súboje a jazda na koni.
Plavidlo typu „Lusoria“ sa vydala na svoju premiérovú plavbu z Nemecka v polovici júla. Autentická replika rímskej lode Danuvina Alacris, ktorú postavili iba z dobových materiálov podľa rímskych technologických postupov sa s posádkou oblečenou v historických kostýmoch plaví z Nemecka až do Rumunska. Vyvrcholí tak medzinárodný projekt Living Danube Limes.
Plavidlo typu Lusoria bolo dlhé približne 17 až 21 metrov, jeho maximálna šírka bola 2,5 metra a výška približne 90 cm. Kvôli obmedzenému priestoru posádku lode tvorili samotní vojaci. Mohlo v nej byť 27 až 35 mužov, z toho 24 až 32 veslárov, 2 muži obsluhujúci loď a plachtu a jeden kormidelník, ktorý bol pravdepodobne tiež veliteľom lode.
Living Danube Limes spája podunajský región a jeho zdieľané rímske dedičstvo, podporuje spoločnú rímsku značku, ochraňuje a zachováva kultúrne dedičstvo, vytvára udržateľné riešenia pre cestovný ruch a tiež usiluje o Kultúrnu cestu pozdĺž celého podunajského regiónu.