Železničná stanica v Nových Zámkoch sa stala obeťou druhej svetovej vojny (3.časť)
Nové Zámky boli počas druhej svetovej vojny najviac bombardovaným slovenským mestom. Budova železničnej stanice po vojne zostala úplne zničená.
Tri veľké bombardovania
Písal sa október 1944, keď prvé dva kobercové nálety vykonali desiatky ťažkých bombardérov typu B-17 Flying Fortress a B-24 sprevádzané stíhačkami P-51 Mustang.
Všetky budovy železničného uzla boli počas druhej svetovej vojny úplne zničené. Nové Zámky zažili tri veľké bombardovania angloamerickými lietadlami v dňoch 7. októbra 1944, 14. októbra 1944 a 14. marca 1945.Najťažšia bola tzv. „čierna“ streda dňa 7. októbra 1944. Krátko popoludní, ktoré totálne zasiahlo oblasť železničnej stanice a železničiarskej obytnej kolónie za troma mostami.
Kobercové bombardovanie vyradilo z prevádzky celé rušňové depo. Na území rušňového depa bolo napočítaných 364 bombových kráterov. V obvode stanice bolo zničených štyridsať rušňov s 1370 naloženými vozňami.
Pri bombardovaní zahynulo aj veľa neznámych cestujúcich, ktorí sa nachádzali v blízkosti železničnej stanice. Bombardovanie si vyžiadalo takmer štyritisíc mŕtvych. Budovy v železničnom uzle boli opravené. Z prevádzkových dôvodov boli narýchlo postavené budovy, ktoré svoje služby poskytovali vyše dvadsať rokov.
„Čierna“ streda- 7. október 1944
Bombardovanie zničilo celú železničnú stanicu a železničnú kolóniu, kde sa na jeho území napočítalo 364 bombových kráterov. Zachovala sa iba vodárenská veža. Z vozového parku bolo zničených štyridsať rušňov a 1370 naložených vozňov. Podarilo sa identifikovať 372 mŕtvych obyvateľov mesta zo zhruba osemsto obetí. Mnoho obetí bolo medzi civilistami a vojakmi, ktorí sa zdržiavali na stanici ako cestujúci.
Kobercové bombardovanie zasiahlo aj ulicu Svätej Anny (dnes SNP), Széchéniyho ulicu (M.R. Štefánika), Tureckú, Nitriansku a Komárňanskú cestu a Námestie F. Deáka (Majzonovo námestie). Zasiahnutá bola aj moderná časť mesta za Tromi mestami, Hotel Bláha na konci Szécheniyho ulice a bomby vytvorili trojmetrový kráter na rohu ulíc Letomostie a Ďorockej.
Letecký útok proti okresnému mestu Nové Zámky bol zahájený 7. októbra 1944 v čase 13:45. Trvanie leteckého útoku bolo až osemdesiat minút. Poplach trval od 12:31 hodiny až do 15:30 hodiny. V jednotlivých vlnách nad mestom preletelo 19-21 bombardovacích lietadiel.
V čase útoku, respektíve počas planého poplachu, lietalo nad mestom stoštyri motorových anglo-amerických ťažkých bombardovacích lietadiel a dvadsaťosem stíhacích lietadiel. Na železničnú stanicu bolo zhodené trhacie, zápalné, plynové a svetelné výbušné predmety v hmotnosti sto- dvesto kg.
Po skončení leteckého poplachu, približne o 17:30 hodine, veliteľ mestskej protilietadlovej obrany a policajný radca žiadal pyrotechnika prostredníctvom kuriéra z Komárna na veliteľstve II.Maďarského kráľovského okrsku protilietadlovej obrany a od 35. úseku Ministerstva vojny. Pyrotechnik sa na miesto nedostavil a tak žiadosť telegraficky zopakoval ráno 9. októbra 1944.
Policajný radca miesta nevybuchnutých bômb prikázal označiť a po odoslaní živých osôb vydal zákaz zdržiavania sa v blízkosti bômb.
14.október 1944
Týždeň po prvom ničivom nálete opäť sirény aj rádio ohlásili „letecký“ poplach, nepriateľskí bombardovacie lietadlá od severu. Druhé bombardovanie Nových Zámkov vykonalo osemnásť bombardérov B-24 Liberator a 33 bombardérov B-17 Flying Fortress, ktoré medzi 11:30 a 12:30 zhodili na železničnú stanicu a okolie približne 96 ton (423 kusov) trhavých 500 lb (227 kg) a 1000 lb (454 kg) leteckých bômb. Našťastie, škody oproti predchádzajúcemu náletu boli menšie.
Nálet vykonal menší počet strojov a útok smeroval na už predtým zničené objekty. Obyvateľstvo bolo včas varované a stihlo opustiť mesto alebo sa skryť v odolnejších krytoch, napríklad v katakombách pod Františkánskym kláštorom. Zásahy boli zaznamenané v priestore pred železničnou stanicou a na dnešných uliciach G. Betlena, T. G. Masaryka, Cyrilometodskej, SNP a v príbuzných okolitých uliciach. Napriek tomu bolo napočítaných asi štyristo obetí.
Po dvoch náletoch bola ťažko poškodená hlavná budova železničnej stanice, zničené boli aj vozňové a rušňové depo, koľajisko, výhybky a návestidlá, elektronické manipulačné zariadenie, rušne a železničné vagóny. Použitie vysoko razantnej trhaviny hexogén (RDX) ako náplne v bombách a zapaľovačov, ktoré boli nastavené na oneskorený zápal spôsobilo v priestoroch železničnej stanice veľké množstvo mimoriadne hlbokých kráterov. Zachoval sa iba vodojem.
Počas dvanástich dní bola úplne prerušená železničná doprava cez Nové Zámky. Preprava medzi Novými Zámkami a Komáromom bola obnovená iba čiastočne. Medzi Budapešťou a Novými Zámkami zostalo stáť až šesťdesiat vlakových súprav. Na koľajišti bolo následne núdzovo obnovených iba niekoľko koľají na prechod vlakov.
14. marec 1945- najničivejší letecký útok na Slovensku
14. marca 1945 sa primárnymi cieľmi 15. americkej leteckej armády stali Komárno a zoraďovacia stanica v meste Nové Zámky.
Približne o 13:08 hodine zhodilo 16 bombardérov prvej skupiny Red force 39.75 ton bômb na okrajovú časť stanice. O 13:11 hodine zaútočila dvadsiatimi strojmi druhá skupina Blue Force, ktorá však minula cieľ o kilometer a zasiahla centrum mesta.
460. bombardovacia skupina sa oneskorila. Do akcie vyslala zo základne Spinazzola 41 bombardérov B-24 Liberator, tiež rozdelených do dvoch skupín. Ako prvé sa nad Nové Zámky dostalo 19 bombardérov skupiny Red Force, ktoré zhodili o 13:33 hodiny na cieľ 47,5 tony bômb.
Aj keď oblohu pokrývala oblačnosť, cieľ bol identifikovaný a bombardovanie prebehlo vizuálne bez použitia radaru. 19 bombardérov druhej skupiny Blue Force už našlo cieľ kompletne zahalený oblačnosť a preto presmerovali svoj útok na náhradný cieľ, v meste Szombathely. Ani tu sa však nálet pre nepriaznivé podmienky neuskutočnil.
Nová budova železničnej stanice v Nových Zámkoch je aj po rokoch fungovania veľmi obľúbenou. Nové Zámky sú jednou z mála miest, ktoré sa môže pýšiť nádhernou železničnou stanicou. Budova železničnej stanice bola dokonca nedávno vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku!
Železničná stanica v Nových Zámkoch za roky svojej existencie zažila toho veľa! Viac zaujímavostí z jej histórie si môžete prečítať v našich ďalších článkoch!
Zdroj: wikipedia.sk, novezamkyfotoalbum.sk
Fotografie uverejnené v článku pochádzajú z internetových stránok Nové Zámky fotoalbum a nzalbum.sk