Búrlivé roky novozámockej železničnej stanice: Štrajky, bitky a konflikty! (4.časť)
Železničná stanica zažila tesne pred prvou svetovou vojnou, ale i krátko po nej niekoľko konfliktov. Jedným z najväčších vyvrcholení bolo zvalenie sochy Lajosa Kossutha na Hlavnom námestí.
Séria neutíchajúcich štrajkov a konfliktov
Dňa 20.apríla 1904 sa v Nových Zámkoch začal jeden z najvýznamnejších štrajkov v histórii v mesta. Päťsto železničiarov zahájilo všeobecný štrajk s cieľom zvýšiť svoje mzdy. Protest trval až do 24. apríla, keď ho násilne potlačili tri čaty husárov. Už 21. apríla dorazilo vojsko z Budapešti, aby ochránilo železničnú stanicu. Štrajk bol ukončený násilim, keď boli železničiari donútení vrátiť sa do práce.
V roku 1917 celé Uhorsko zasiahla vlna neutíchajúcich štrajkov železničných dielní. V období od 23. mája do 2.júna bola robotníkom čiastočne zvýšená mzda, napätie však stále pokračovalo. O rok neskôr, v roku 1918, vypukol ďalší generálny štrajk, ktorý reagoval na streľbu zamestnancov budapeštianskych železničných dielní, pri ktorej vyhasli štyri ľudské životy.
Po skončení prvej svetovej vojny zaniklo Rakúsko- Uhorsko. V Prahe a v Budapešti vznikli národné rady. Dňa 31.októbra 1918 miestne vojenské veliteľstvo v Nových Zámkoch oznámilo do Budapešti, že sa mesto sa pridáva k Maďarskej národnej rade. Ešte v ten deň obyvatelia a vojaci rozbili zariadenie železničnej reštaurácie, rozostrieľali reklamné tabule a vlámali sa do pivnice. Zo sudov vypustili víno, v ktorom sa utopili dvaja vojaci.
Nové Zámky ako stredisko odboja
Nové Zámky sa stali strediskom odboja proti prvej Československej republike, keď prijali rezolúciu, v ktorej vyjadrili nesúhlas proti rozhodnutiu, aby sa mesto stalo súčasťou Československa. Dňa 8. januára 1919 o pol druhej poobede vpochodovali do Nových Zámkov československí vojaci na čele s talianskym plukovníkom Connelom Martauzom. Po vzniku republiky v meste žilo najmä obyvateľstvo maďarskej národnosti.
Zvalenie sochy na Hlavnom námestí
Nový štát prestal vyplácať sociálne a vojnové príplatky, okrem toho aj odpor novému štátu bol príčinou štrajku tritisíc železničných zamestnancov železničnej stanice v Nových Zámkoch. Dňa 3. februára 1919 o tretej poobede na znamenie vypuknutia štrajku zastavili hodiny na kostolnej veži.
Správa československých dráh vyzvala štrajkujúcich, aby do dvadsiatich štyroch hodín nastúpili do práce, inak budú v opačnom prípade prepustení a štrajkujúci maďarskej národnosti budú z Československej republiky vykázaní. 750 železničiarov podpísalo, že sú ochotní nastúpiť do práce. Polovica prepustených zamestnancov sa odsťahovala do Maďarska. Novozámockí železniční zamestnanci boli nahradení pracovníkmi z Čiech, Moravy a z okolitých slovenských dedín.
Novozámockí železničiari sa snažili zabrániť československému vojsku na pomoc do Komárna. Vyhodili do povetria trať pri strážnom domčeku č. 18 na trati Nové Zámky- Komárno, neďaleko Šurian vymontovali koľajnice.
Niekoľko novozámockých železničiarov bolo internovaných do novozámockých kasárni, odkiaľ boli prevezení do Terezína. Večer 22.mája 1919 asi osemdesiat príslušníkov československej posádky a železničných zamestancov zvalilo na Hlavnom námestí Kossúthovu sochu. Viekli ju vo fúriku, potom ju pomocou povrazu ťahali po dlažbe. Rozbili ju pred železničnou stanicou.
Tragická nehoda pancierového vlaku
Keď dňa 20.júna 1919 československý pancierový vlak prechádzal cez podmínovaný most, bol zasiahnutý strelou. Strela zasiahla most, ktorý vyletel do povetria. Pri bojovej akcii na záchranu posádky pancierového vlaku zahynul major Jiří Jelínek. O týždeň neskôr boli všetci podozriví železniční zamestnanci po zadržaní prevezení do Terezína.
Deň po viedenskej arbitráži, 3. novembra 1938, ktorá rozhodla o pripojení časti južného Slovenska k Maďarsku, bol zbúraný československý legionársky pomník pri Sokolovni.
Nová budova železničnej stanice v Nových Zámkoch je aj po rokoch fungovania veľmi obľúbenou. Nové Zámky sú jednou z mála miest, ktoré sa môže pýšiť nádhernou železničnou stanicou. Budova železničnej stanice bola nedávno vyhlásená za kultúrnu pamiatku!
Železničná stanica v Nových Zámkoch za roky svojej existencie zažila toho veľa! Viac zaujímavostí z jej histórie si môžete prečítať v našich ďalších článkoch!
Zdroj: novezamkyfotoalbum.sk
Fotografie uverejnené v článku pochádzajú z internetovej stránky nzalbum.sk