KINOTYPY: Čo si pozrieť v kine v decembri?
December sa rozbehol v plnom prúde, priniesol so sebou aj výborné slovenské ale i svetové novinky.
Vedľajšia izba (05.12., 19:30)
Réžia: Pedro Almodóvar │Dĺžka: 106 minút │ Žáner: Komédia/ dráma/ fikcia│Jazyk: anglický s titulkami│ Veková prístupnosť: 15+│ Rok: 2024│
Vedľajšia izba je prvý celovečerný film obľúbeného španielskeho režiséra Pedra Almodóvara. Najnovšia snímka s názvom Vedľajšia izba v anglickom znení si z Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach odniesla Zlatého leva a dlhotrvajúci aplauz.
Ingrid (Juliane Moore) a Martha (Tilda Swinton) sú blízke priateľky z mladosti, keď spolu pracovali v rovnakom časopise. Po rokoch odlúčenia sa znovu stretnú. v trochu extrémnej ale podivnej milej situácii.
Adaptácia knihy, v origináli nazvanou „What Are You Going Through“, z pera uznávanej spisovateľky Sigrid Nunez. Režisér filmu, Pedro Almódovar pre média uviedol, že kniha sa ho veľmi dotkla, no film sa primárne sústredí na jej kľúčovú líniu vzťahu dvoch hrdiniek v náročnej situácii. V počiatkoch výroby sa Almódovar materiál zamýšľal ako látku pre potencionálny krátkometrážny film, avšak formát sa postupne prerastal do celovečerného filmu. „Vtedy som si začal predstavovať svoj vlastný príbeh a ocitol som sa v okamihu uvedomenia, keď padal sneh. A od tej chvíle som už len nasledoval svoje vlastné inštikty, ktoré ma príbehom viedli,“ spomenul Almodóvar na proces tvorby.
Klaunove Vianoce (06.12., 19:30)
Réžia: Damien Leone│ Dĺžka: 125 min │ Žáner: horor │ Jazyk: anglický s titulkami │ Veková prístupnosť: 18+ │Rok:2024
K predvianočnému obdobiu nepatria nielen rozprávky a rodinné filmy, ale i horory. Jednou z tohtoročných noviniek je film Klaunove Vianoce. Do slovenskej distribúcie vstúpil iba pred pár dňami, avšak pod názvom Terrifier 3 už dlhšiu dobu sa drží na vrchole svetových filmových rebríčkov.
Klaunove Vianoce sú tretím pokračovaním hororom so psychopatickým klaunom Artom. Za krátke obdobie, čo je klaun Art na scéne sa zapísal medzi ikonické postavy. Môže sa to jednak jeho ikonický desivý výzor, ale aj jeho hlavná náplň existencie, ktorá ho robí šťastným- vraždenie. Film obsahuje extrémne násilné scény, v ktorých sa od tela oddeľujú končatiny, hlavy a tečie veľa krvi. Nepripravenému divákovi to určite spôsobí šok a znechutenie, ale oči zarytých fanúšikov si určite prídu na svoje.
UPOZORNENIE: Ukážka z filmu obsahuje krv a strach.
Architektúra ČSSR 58-89 (08.12., 20:00)
Réžia: Jan Zajíček │Dĺžka: 126 min│ Žáner: dokument│ Jazyk: český/ slovenský │ Veková prístupnosť: 7│ Rok: 2024
Dokument Architektúra ČSSR 58 – 89 je prvý film, ktorý ucelene mapuje československú architektúru druhej polovice 20. storočia.
Autor námetu Vladimír 518 je známy nielen ako hudobník a multimediálny umelec, ale je aktívny aj na výtvarnej scéne, napísal sériu kníh o českých subkultúrach a vo svojom vydavateľstve tiež vydal publikáciu Architektúra 58 – 89. Práve tá zaujala Jana Zajíčka, výtvarníka, animátora a režiséra klipov, a spolu sa rozhodli zrealizovať dokument hľadajúci odpovede na množstvo otázok. Čo to vlastne je architektúra? Aký má význam pre spoločnosť? Podľa akých kritérií posudzovať, ktoré budovy prežijú a ktoré bude lepšie zbúrať? Za akých okolností stavby vznikali?
Film sa do hĺbky zaoberá českou a slovenskou architektúrou z rokov, keď v Československu vládol komunistický režim, ale ona napriek tomu dokázala vzbudiť záujem odborníkov aj v západnom svete a získať mnohé ocenenia. „Dokument však nemá za cieľ byť encyklopédiou unikátnych po-vojnových stavieb. Snažili sme sa hlavne zachytiť fascinujúcu a mimoriadne tvorivú energiu, osobné príbehy architektov, ale aj úskalia tej doby. A, bohužiaľ, aj konflikt medzi históriou a súčasnosťou, keď sa mnohé unikátne budovy búrajú,“ vysvetľuje režisér Jan Zajíček.
Architektúra ČSSR 58–89 predstavuje budovy postavené v období od svetovej výstavy EXPO v roku 1958 na území vtedajšieho Československa od Karlových Varov, cez Prahu a Liberec až po Bratislavu Piešťany, Martin, či Ružomberok.
Celovečerný dokument Architektúra ČSSR 58– 89 vznikal sedem rokov, prvých divákov zažil na 58. Filmovom festivale v Karlových Varoch 30. júna 2024. Pred oficiálnym uvedením do kín si ho diváci pozreli na filmovom festivale Cinematik, jeho projekcia sa uskutočnila priamo v budove, ktorá ma vo filme svoje miesto– v Dome umenia v Piešťaňoch.
Filmový klub ponúkne zaujímavé novinky, pozrime sa na výber z nich
Rok vdovy (15.12., 19:45)
Réžia: Veronika Lišková│ Dĺžka: 108 minút │ Žáner: dráma│ Jazyk: český/ slovenský │Veková prístupnosť: 12+
Tlmočníčka Petra (Pavla Beretová) sa pod vplyvom tragickej udalosti musí zmieriť s tým, že sa z nej v štyridsiatich rokoch stala vdova. Veľmi skoro zistí, že zármutok nie je jedinou výzvou, ktorej musí čeliť. Pridávajú sa starosti o dospievajúcu dcéru (Julie Šoucová) a tlak zo strany manipulatívnej svokry (Zuzana Kronerová). Tiež je tu byrokratická mašinéria, ktorá smrťou človeka ožíva: hypotéky, pôžičky, nájmy, poplatky, nekonečné dedičské konanie. Medzi troskami svojho života však Petra krok za krokom nachádza odvahu k novému začiatku.
Akvabely z Prandorfa (18.12., 19:30)
Réžia: Pavol Korec │Dĺžka: 78 min│ Žáner: dokument │Jazyk: slovenský│ Veková prístupnosť: 12+│
Príbehy piatich žien z dedinky Devičany pri Banskej Štiavnici. Rozhodli sa pre „redbranding“, skvalitnenie, zmenu nastavenia svojho života a rodového postavenia. Zobrali sekeru a na tajchu Veľká Vodárenská vysekali dieru do ľadu a začali sa otužovať. A to bol začiatok ich vzbury… Obec ich podozrievavo sleduje a myslí si svoje. Ale smiech im dáva odvahu prelomiť bariéry rodových stereotypov. Akvabely z Prandorfa rozprávajú príbehy žien v príbehu meniacej sa histórie.
Prezidentka (30.12., 19:45)
Réžia: Marek Šulík│ Dĺžka: 108 minút│ Žáner: dokumentárny│ Jazyk: slovenský│ Veková prístupnosť: 15+│
Prelomové momenty politického aj osobného života prezidentky Zuzany Čaputovej. Ako sa rodia rozhodnutia z pozície hlavy štátu a formuje budúcnosť krajiny? Vnútorné boje, rozhodujúce chvíle v prezidentskom úrade aj odhodlanie čeliť výzvam súčasnej politiky popri ochrane svojich hodnôt. Intímny portrét ženy, ktorá sa usiluje vniesť ľudsky otvorený prístup do tradične mužského súťaživého sveta vrcholovej politiky a pritom zostať dobrou matkou svojich dcér.