Železničná stanica v Nových Zámkoch je novou národnou kultúrnou pamiatkou
Novozámocká železničná stanica, prvé veľké architektonické dielo železničnej dopravy druhej polovice dvadsiateho storočia a významný reprezentant neskorej moderny na Slovensku, sa stalo národnou kultúrnou pamiatkou.
Kúsok z histórie
Nová výpravná budova železničnej stanice bola v Nových Zámkoch postavená v rokoch 1966-1971, na mieste svojej predchodkyne, pochádzajúcej z 19. storočia. Pôvodná budova stanice bola počas bombardovania mesta 7. a 14. októbra 1944 a 14. marca 1945 zničená ako strategický cieľ.
Vzhľadom na význam Nových Zámkov ako železničného dopravného uzla mal projektom poverený Ing. arch. Vojtech Fifik (1929-2009) možnosť navrhnúť veľkorysý urbanisticko- architektonický koncept výpravnej budovy, ktorý zodpovedal aktuálnym európskym trendom v železničnej doprave.
Kompozícia staničnej budovy pritom vychádzala z dispozičného návrhu železničnej stanice, ktorý navrhol Ing. Imrich Csintalan, pričom zásadným pre návrh bol daný výškový rozdiel koľajiska oproti okolitému terénu, ale aj existujúce obslužné prvky a úloha vhodne staničnú budovu zapojiť do rozvíjajúceho sa urbanizmu mesta.
Výpravná budova pozostáva z horizontálnej dvojpodlažnej časti pre verejnosť a administratívu s dominantnou prevýšenou vybavovacou halou, s presklenou fasádou a vertikálnej časti, výškovej budovy s ďalšími administratívnymi priestormi, riadiacim strediskom a bytmi zamestnancov.
Architekt budovu zasadil v rámci výškového rozdielu tak, že zo strany koľajiska má druhé podlažie charakter perónu a cestujúci sa z výpravnej haly dostanú na prvé nástupište z galérie haly na poschodí a na nasledujúce nástupištia priamo z prízemia, bez nutnosti zostupovania do podchodu. Na vybavovaciu halu sú naviazané priestory služieb, vrátane oddychových sektorov, reštaurácie, samotnej čakárne pre matky s deťmi, či dokonca vlastnej kultúrnej sály a priestorov pre lekára.
Výrazovo najsilnejším prvkom interiéru vybavovacej haly je bezpochyby vo voľnom priestore stojace točité schodisko s fontánou, ktorá je unikátnym dielom uznávaného maliara a grafika Ernesta Zmetáka (1919-2004), rodáka z Nových Zámkov.
Interiér výpravnej haly okrem fontány dotvára párová dvojica rozmerných obrazových reliéfov sochára Jaroslava Kočiša (1933-1990), reprezentanta štrukturálnej abstrakcie a nefigurálnej tvorby na slovenskej výtvarnej scéne. Priestor na poschodí výpravnej haly s východom na prvé nástupište zase dotvára dvojica charakteristicky štylizovaných drevených reliéfov Leto a zima sochára Ludwika Korkoša (1928-1992).
Doba staršieho z dvojice pamiatkovo chránených vodojemov zatiaľ nie je presne známa, patril však k pôvodnej železničnej stanici. Postavený bol pravdepodobne na začiatku 20. storočia. Mladší, (nový) vodojem, bol postavený podľa opakovaného projektu Ing. arch. dr. Josefa Dandu. V prípade Nových Zámkov bol vodojem postavený pravdepodobne už v roku 1950, alebo krátko predtým.
Architekt Ing. arch. Vojtech Fifik (1929-2009) v rokoch 1947-1952 študoval na Fakulte architektúry Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave. Ako mladý absolvent architektúry krátko pracoval na oddelení výstav Povereníctva informácii a osvety. V roku 1954 nastúpil do Štátneho ústavu projektovania v Bratislave, kde sa podpísal pod viacero projektov, z ktorých vynikajú najmä výpravná budova železničnej stanice Bratislava- Nové Mesto (1964), tiež Železničné odborné učilište vo Vrútkach (1967), výpravná budova železničnej stanice Bratuslava- Predmestie (1969, dnes už nevhodne prestavaná) a v neposlednom rade Železničná stanica Nové Zámky (1971).Po rozsiahlom projekte novozámockej železničnej stanice sa už projektovaniu dopravných stavieb nevenoval, pretože ešte v roku 1966 sa stal zamestnancom Strediska študijnej projekcie Slovenského ústavu pamiatkovej starostlivosti a ochrany prírode v Bratislave.
Zdroj: Facebook KPÚ Nitra/ R.E Pročka, D. Danczi
Vyhlásenie za kultúrnu pamiatku
Podnet za vyhlásenie železničnej stanice v Nových Zámkoch za národnú kultúrnu pamiatku podal v novembri 2020 Krajský pamiatkový úrad Nitra.
Pamiatkový úrad Slovenskej republiky ju spolu s dvoma vodojemami vyhlásil za národnú kultúrnu pamiatku dňa 9. apríla 2021. Rozhodnutie o vyhlásení potvrdilo po odvolaní jedného z účastníkov Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky v máji 2024. V Ústrednom zozname pamiatkového fondu Slovenskej republiky je železničná stanica evidovaná pod číslom 13018/1-6.
Železničná stanica v Nových Zámkoch za roky svojej existencie zažila toho veľa! Viac zaujímavostí z jej histórie si môžete prečítať v našich ďalších článkoch!
Zdroj: Pamiatkový úrad SR